Friday, August 17, 2012

Kaifiyyat Berjanggut Ikut Sunnah

Disusun oleh Ibnu Hasan Al-Amin


Berikut aku kemukakan hujjah-hujjah dari Al-Hadis dan syarah ulamak mengenai bagaimana sepatutnya berjanggut bagi seorang muslim dengan ikut sunnah Nabi sollAllohu 'alaihi wa aalihi wa sallam.

Hujjah-hujjah itu membawa kepada pengertian bahawa janggut seorang lelaki muslim itu hendaklah dibiarkan panjang.

Sila baca.


HADIS PERTAMA

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ. قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : عَشْرٌ مِنَ الْفِطْرِ قَصُّ الشَّوَارِبِ وَاِعْفَاءُ الْلِحْيَةِ وَالسِّوَاكُ وَاِسْتِنْشَاقُ الْمَاءِ وَقَصُّ الْاَظْفَارِ وَغُسْلُ الْبَرَاجِمِ وَنَتْفُ الْإِبْطِ وَحَلْقُ الْعَنَةِ وَاِنْتِقَاصُ الْمَاءِ. قَالَ زَكَرِىَّ. قَالَ مُصْعَبُ وَنَسِيْتُ العَاشِرَةَ الا اَنْ تَكُوْنَ الْمُضْمَضَةُ

Dari ‘A-isyah, katanya, Rosulullah sollAllohu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Sepuluh perkara termasuk fitrah, iaitu : memotong misai, membiarkan / memanjangkan / memelihara janggut , bersugi, memasukkan air ke hidung, memotong kuku, membersihkan celah-celah jemari, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, dan merenjiskan air ke kain selepas istinja. Berkata Zakaria, berkata Mus’ab : Aku lupa yang kesepuluh, barangkali ialah berkumur-kumur.

(Hadis riwayat Muslim)

اِعْفَاءُ الْلِحْيَةِ membiarkan / memanjangkan / memelihara janggut

« Shaikh Ahmad As-Saharanfuri dalam kitab Bazl Al-Majhud, syarah Sunan Abu Daud : Sepuluh perkara termasuk fitrah ertinya ada sepuluh perkara sunnah yang menjadi amalan Nabi-Nabi yang disuruh kita mengikut mereka sepertimana yang terdapat dalam fiman Allah Ta’ala

أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۖ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ

“Mereka (Nabi-Nabi) itulah orang-orang yang telah diberi

petunjuk oleh Allah maka ikutlah petunjuk mereka”.

(Al-Quran Surah Al-An’am 6 : Ayat 90)


HADIS KEDUA

عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِىَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ . قَاَل رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اَحْفُوا الشَّوَارِبَ وَاعْفُوا الْلِحْىَ

Dari Ibnu 'Umar rodhialahhu ‘anhu katanya, Rosulullah sollAllohu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Kamu cukurlah misai dan biarkan / panjangkanlah / pelihara janggut”.

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

اعْفُوا الْلِحْىَ biarkan panjangkanlah / pelihara janggut


HADIS KETIGA

وَفِىْ رِوَايَةٍ : اُنْهُكُوا الشَّوَارِبَ وَاعْفُوا الْلِحْىَ

Dalam satu riwayat : “Kamu potonglah misai dan kamu biarkan / peliharalah / panjangkan janggut”.

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

اعْفُوا الْلِحْىَ kamu biarkan / peliharalah / panjangkan janggut


HADIS KEEMPAT

عَنْ اَبِىْ هُرَيْرَةَ قَالَ. قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : جَزُّوا الشَّوَارِبَ وَارْخُوا الْلِحْىَ

Dari Abu Huroiroh, katanya, Rosulullah sollAllohu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Kamu potonglah misai dan kamu panjangkan / labuhkan janggut”.

(Hadis riwayat Muslim)

ارْخُوا الْلِحْىَ kamu panjangkan / labuhkan janggut


HADIS KELIMA

عَنِ ابْنِ عُمَرَ عَنِ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. اَنَّهُ قَالَ : اُمِرْنَا بِاِحْفَاءِ الشَّوَارِبَ وَاِعْفَاءِ الْلِحْيَةَ

Dari Ibnu 'Umar, dari Nabi sollAllohu ‘alaihi wa sallam sesungguhnya ia berkata : “Kami diperintah supaya mencukur misai dan membiarkan / memelihara janggut panjang”.

(Hadis riwayat Muslim)

اِعْفَاءِ الْلِحْيَةَ membiarkan / memelihara janggut panjang


HADIS KEENAM

عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِىَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ. قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : خَالِفُوا الْمُشْرِكِيْنَ وَفَرُّوا الْلِحْىَ وَاحْفُوا الشَّوَارِبَ

Dari Ibnu 'Umar rodhiallahu ‘anhu katanya, Rosulullah sollAllohu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Berbezalah kamu dari orang-orang musyrik dan kamu peliharalah janggut dan kamu cukurlah misai”.

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

فَرُّوا الْلِحْىَ kamu peliharalah janggut

«« Mengenai larangan menyerupai orang-orang musyrik dan orang Majusi dan dalam riwayat yang lain menyerupai orang Yahudi dan Nasroni, Shaikh ‘Abdul ‘Aziz Bin Baz komen seperti berikut : “Adapun sebab yang disebutkan Nabi sollAllohu ‘alaihi wa sallam itu adalah bagi menerang keadaan pengingkaran mereka terhadap petunjuk Nabi dan Rosul-Rosul sebelumnya, maka inilah yang ditegah untuk dicontohi dan bukan yang dimaksudkan dengannya sebab adanya atau tidak kesan perlakuan kepada hukum itu, kerana jika mereka membiarkan janggut, maka dari segi ini mereka mengikut petunjuk sebahagian Rosul yang sebelum mereka dan Rosul penutup ialah Nabi Muhammad sollAllohu ‘alaihi wa sallam”.

Sekiranya orang-orang musyrik, majusi, yahudi dan nasrani membiarkan janggut mereka dan memotong misai mereka, sudah tentu tiada hadis larangan penyerupaan seperti yang tersebut di atas.


HADIS KETUJUH

عَنْ اَبِىْ هُرَيْرَةَ قَالَ. قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : جَزُّوا الشَّوَارِبَ وَارْخُوا الْلِحْىَ خَاِلفُوْا الْمَجُوْسَ

Dari Abu Huroiroh, katanya, Rosulullah sollAllohu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Kamu potong misai dan kamu panjangkan / labuhkan janggut, berbezalah kamu dari orang-orang Majusi”.

(Hadis riwayat Muslim)

ارْخُوا الْلِحْىَ kamu panjangkan / labuhkan janggut



SYARAH ULAMAK MENGENAI HADIS JANGGUT


PERTAMA

Syaikh Abdul Latif Musytahiri

Seorang ulamak yang disebut sebagai Imam Ahli Sunnah, Syaikh Al-Fadhil Abdul Latif Musytahiri, dalam bukunya : هذا دعوتنا (Inilah Dakwah Kita), antara lain menyebutkan :

قصوا الشارب واعفوا اللحي

“Kamu potonglah misai dan biarkanlah janggut panjang”.

Dalam satu riwayat berbunyi :

احفوا الشارب واوفروا اللحي

“Kamu potonglah misai dan biarkanlah janggut kamu lebat”.

Dalam satu riwayat lain berbunyi :

جزوا الشوارب وارخوا اللحي

“Kamu potonglah misai dan kamu panjangkanlah janggut”.

Makna yang terkandung dalam hadis-hadis di atas menunjukkan misai boleh dipendekkan dengan mengguntingnya atau mencukurnya dengan pisau atau dengan alat mesin pencukur. Tetapi janggut adalah wajib dibiarkan, dilebatkan dan memanjangkannya, dengan erti kata membiarkan janggut itu mengikut keadaannya sehinggalah ia panjang.


@@@@@@@@@@@@@@@@@


Suruhan membiarkan janggut panjang adalah jelas lagi terang dan sahih, tidak dibatalkan dan suruhan ini adalah berbentuk wajib, serta tidak ada nas yang memalingkannya kepada bentuk sunat. Adalah dikira berdusta orang yang mengambil ringan daripadanya, sama ada kerana kelemahan atau kerana kejahilannya, yang berkata bahawa berjanggut itu merupakan tradisi yang aneh dan suatu yang bukan bernama ibadah. Perkataaan seperti ini adalah suatu pendustaan terhadap Rosulullah sollAllohu ‘alaihi wa sallam yang termasuk dalam sabdanya :

من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار

“Sesiapa yang berdusta atasku, maka hendaklah dia menyediakan tempatnya di neraka”.

خمس من الفطرة : الختان والاستحداد وحلق العنة وقص الاظفر وتوفير اللحية

“Lima perkara tergolong dari fitrah iaitu : berkhitan, mencukur dan membersihkan bulu ari-ari, memotong kuku dan melebatkan janggut”.

Hadis riwayat Al-Bukhari, Muslim dan lain-lain dengan sanad yang berbeza-beza)


KEDUA

MAJALAH AL-JAMI’AH AL-MISRIYYAH

Beberapa orang anggota Al-Jami’ah Asy-Syari’ah Mesir telah menulis berhubung dengan perkara janggut yang dimuatkan dalam majalah Al-Jami’ah Al-Misriah, Bil. 7, Tahun ke 5 melalui tajuk : “Mencukur janggut Haram dengan Ijma’”. Di antara kandungannya adalah seperti berikut :

Hadis-hadis yang menyeru agar memotong misai dan membiarkan janggut memanjang sangat banyak. Kesemuanya adalah berupa nas yang menunjukkan kewajipan membiarkan janggut panjang dan haram mencukurnya serta mengambil sebahagian daripadanya adalah dosa besar.

Tidak tersembunyi, bahawa kedua-dua lafaz hadis “Berbezalah kamu dengan orang-orang musyrik dan berbezalah dengan orang-orang majusi, kerana keduanya sebagai menyokong hukum haram ini”.

“Hadis-hadis yang baru kami sebutkan memberi pengertian bahawa membiarkan janggut memanjang boleh diertikan sebagai membiarkan memanjang sebahagian besar atau kesemuanya”.


KETIGA

SYAIKH MUHAMMAD ZAKARIYYA AL-KANDAHLAWIY

Setelah membawa beberapa hadis beliau memberikan komen sebagai berikut :

Riwayat-riwayaat hadis ini menunjukkan bahawa membiarkan janggut adalah disuruh dalam Islam, begitu juga membiarkannya lebat, memanjangkan dan melabuhkannya.

Pada zahirnya suruhan ini adalah membawa kepada hukum wajib selama tidak ada dalil yang mengalihkannya kepada yang lain, dan di sini jelas tidak ada dalil yang mengalihkannya kepada hukum lain. Bahkan Nabi sollAllohu ‘alaihi wa sallam membiarkan janggutnya lebat dan panjang selama hayatnya, begitu juga para sahabat rodhiallahu ‘anhum di mana tidak ada riwayat yang menyebutkan walau seorang pun dari mereka mencukur dan memotong janggut lebih dari genggaman tangan serta ia suatu bukti yang jelas bahawa suruhan ini adalah wajib.

Nabi sollAllohu ‘alaihi wa sallam menyuruh membiarkan janggut panjang dan baginda sendiri membiarkan janggut baginda yang berkat itu panjang, sebagaimananya telah disebut di atas.

Kesemua hadis dan keterangan ini mensabitkan bahawa membiarkan janggut panjang adalah suatu perkara semualjadi yang diberikan kepada manusia, dan membiarkannya panjang adalah disuruh dalam agama Islam. Di samping itu ianya adalah sebahagian dari sunnah perjalanan hidup para nabi ‘alaihimus-salam dan tidak ada riwayat yang menyebutkan mana-mana nabi atau wali-wali Allah yang solih yang mencukur janggut atau memotongnya.

Maka sesiapa yangt mencukur janggut atau memendekkannya kurang dari segenggam ianya adalah menyalahi fitrah dan sifat semualajadi yang difitarhkan ke atasnya. Mencukur janggut itu adalah jalan pilihan orang-orang fasik dan penyelewengan dari sunnah nabi-nabi ‘alaihimus-salam.

Beliau juga menulis bahawa Ibnu Hazmin berkata dalam kitabnya Al-Muhalla, “Sesungguhnyaa memotong misai dan membiarkan janggut memanjang adalah fardhu berdasarkan hadis marfu’ Ibnu ‘Umar

خالف المشركين أحفوا الشوارب وأعفوا اللحي

“Berbezalah kamu daripada orang-orang musyrik, kamu potonglah misai dan kamu biarkanlah janggut memanjang”.

Berkata pengarang Al-Ibda’ Fi Mador Al-Ibtida’ : Mazhab yang empat sepakat tentang wajibnya melebatkan janggut dan tentang haram mencukurnya.


KEEMPAT

SYAIKH ‘ABDUL ‘AZIZ BIN ‘ABDULLAH BIN BAZ

Hadis Rosulullah sollAllohu ‘alaihi wa sallam yang bertaraf sahih telah menunjukkan wajib membiarkan janggut panjang, lebat dan labuh dan telah menunjukkan haram mencukur dan mengguntingnya sebagaimana yang disebutkan dalam dua kitab sahih Al-Bukhari dan Muslim daripada Ibnu ‘Umar rodhiallahu ‘anhuma bahawa Nabi sollAllohu ‘alaihi wa sallam bersabda :

قصوا الشوارب وأعفوا اللحي خالف المشركين

“Kamu potonglah misai dan kamu biarkanlah janggut panjang, berbezalah kamu daripada orang-orang musyrik”.

Dalam Sahih Muslim dari Abu Huroiroh rodhiallahu ‘anhu bahawa Nabi sollAllohu ‘alaihi wa sallam bersabdaa

: جَزُّوا الشَّوَارِبَ وَارْخُوا الْلِحْىَ خَاِلفُوْا الْمَجُوْسَ

“Kamu potong misai dan kamu panjangkan / labuhkan janggut, berbezalah kamu dari orang-orang Majusi”.

Kedua-dua hadis ini dan hadis-hadis lain yang semakna dengannya, kesemuanya menunjukkan wajib membiarkan janggut panjang dan melabuhkannya dan haram mencukur dan mengguntingnya sebagaimana yang sudah kami sebutkan.

Sesiapa yang menyangka bahawa membiarkan janggut panjang hanya sunat dan orang yang melakukannya akan mendapat pahala dan yang tidak melakukannya tidak mendapat doasa, adalah menyalahi hadis-hadis sahih kerana asal pada suruhan adalah wajib dan asal pada larangan adalah haram. Tidak harus bagi sesiapa pun menyalahi zahir hadis sahih melainkan ada dalil yang memalingkan makna zahir itu kepada yang lain, sedangkan di sini tidak ada dalil yang memalingkan zahir hadis itu kepada yang lain.

Adapun hadis yang diriwayatkan At-Tirmizi dari Abu Huroiroh rodhiallahu ‘anhu dari Nabi sollAllohu ‘alaihi wa sallam

أنه كان يأخذ من لحيته من طوله وعرضه

“Bahawa Nabi sollAllohu ‘alaihi wa sallam mengambil sebahagian dari janggutnya dari panjang dan tepinya”.

Adalah hadis ini adalah hadis batil yang tidak sahih daripada Rosulullah sollAllohu ‘alaihi wa sallam kerana dalam isnadnya terdapat perawi yang dituduh sebagai pendusta.



DAFTAR KATA

1. اِعْفَاءُ الْلِحْيَةِ membiarkan / memanjangkan / memelihara janggut

2. اعْفُوا الْلِحْىَ panjangkanlah / biarkan / pelihara janggut

3. اعْفُوا الْلِحْىَ kamu peliharalah / biarkan / panjangkan janggut

4. ارْخُوا الْلِحْىَ kamu panjangkan / labuhkan janggut

5. اِعْفَاءِ الْلِحْيَةَ membiarkan / memelihara janggut panjang

6. ارْخُوا الْلِحْىَ kamu labuhkan / panjangkan janggut



Rujukan :

(1)

Tajuk Buku : JANGGUT – WAJIB ATAU SUNNAH

Pengarang : Muhammad Abu Faroq Al-Athari

Penerbit : Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, Johor

Cetakan : Pertama, 2004

Pencetak : Comtech Markerting Sdn Bhd, Johor Bahru, Johor


(2)

Tajuk Buku : JANGGUT DAN MISAI

Pengarang : Hj. Muhammad Nur Lubis

Penerbit : Al-Hidayah Publishers, Kuala Lumpur

Cetakan : Pertama, 1999

Pencetak : Percetakan Putrajaya Sdn Bhd

Kewajiban Makmum Sejurus Sebelum Dan Semasa Solat Jama’ah : MERAPATKAN, MELURUSKAN DAN MENUTUPI CELAH-CELAH SOF

Disusun oleh Ibnu Hasan Al-Amin

بسم الله

Berikut aku bentangkan tiga adab yang sepatutnya dilakukan oleh orang yang mahu solat berjama'ah berdasarkan sunnah agar bermanfaat solat jama'ahnya dan terselamat amalannya menjadi cacat dan tertolak.

Aku kemukakan sembilan buah hadis untuk tujuan ini. Walaubagaimana pun terdapat banyak lagi hadis berkenaan perkara ini, namun aku cukupkan yang ini untuk nota ringkas ini.

Sila baca.


HADIS PERTAMA

عَنْ أَنَسٍ أَنَّ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُقْبِلُ عَلَيْنَا بِوَجْهِهِ قَبْلَ أَنْ يُكَبِّرَ فَيَقُوْلُ : تَرَاصُّوْا وَاعْتَدِلُوْا

Dari Anas bahawa Nabi sollollohu ‘alaihi wa sallam menghadap kepada kami sebelum beliau bertakbir dan bersabda :

“Rapat-lekatkanlah dan luruskanlah”.

Hadis Riwayat Al-Bukhori Dan Muslim.


HADIS KEDUA

عَنْ أَنَسٍ قَالَ : وَكَانَ أَحَدُنَا يَلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَقَدَمَهُ بِقَدَمِهِ

Dari Anas, katanya : “Dan adalah (pada waktu itu) seorang di antara kami melekatkan bahunya dengan bahu sahabatnya dan melekatkan tapak kakinya dengan tapak kaki sahabatnya”.

Hadis Riwayat Al-Bukhori.


HADIS KETIGA

عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيْرٍ قَالَ كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُسَوِّيْنَ فِى الصُّفُوْفِ كَمَا يُقَّوَمُ الْقِدَحُ حَتَّى إِذَا ظَنَّ أَنْ قَدْ أَخَذْنَا ذَلِكَ عَنْهُ وَفَقِهْنَا أَقْبَلَ ذَاتَ يَوْمٍ بِوَجْهِهِ إِذَا رَجُلٌ مُنْتَبِدٌ بِصَدْرِهِ فَقَالَ : لَتُسَوُّنَّ صُفُوْفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللهُ بَيْنَ وُجُوْهِكُمْ

Dari An-Nu’man Bin Bashir, katanya, Rosululloh sollollohu ‘alaihi wa sallam meluruskan sof-sof kami seperti meluruskan/meratakan anak panah, sehingga Baginda merasakan bahawa kami telah memenuhi perintahnya serta faham, pada suatu hari Baginda menghadapkan mukanya kepada kami dan ada seorang yang menonjol dadanya ke hadapan, maka Baginda bersabda : “Hendaklah kamu meluruskan sof-sof kamu atau (kalau tidak) nescaya Alloh akan memperselisihkan antara wajah-wajah kamu*”.

Hadis Riwayat Al-Bukhori, Muslim, Abu Dawud, An-Nasa-i Dan Ibnu Majah Dan Disahkan Oleh At-Tirmizi.

*nescaya Alloh akan memperselisihkan antara wajah-wajah kamu : maknanya akan selalu berlaku permusuhan, perselisihan dan kebencian antara kamu.


HADIS KEEMPAT

عَنْ أَنَسٍ أَنَّ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : سَوُّوْا صُفُوْفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصَّفِّ مِنْ تَمَام الصَّلّاةِ

Dari Anas bahawa Nabi sollollohu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Luruskanlah sof-sof kamu, kerana meluruskan sof itu adalah sebahagian dari kesempurnaan solat”.

Hadis Riwayat Al-Bukhori, Muslim Dan Ahmad.


HADIS KELIMA

عَنْ جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ قَالَ خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : أَلَا تَصُوْفُوْنَ كَمَا تَصُفُّ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ رَبِّهَا؟ فَقُلْنَا : يَا رَسُوْلَ اللهِ كَيْفَ تَصُفُّ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ رَبِّهَا؟ قَالَ : يُتِمُّوْنَ الصَّفَّ الْأَوَّلَ وَيَتَرَاصُّوْنَ فِى الصَّفِّ

Dari Jabir Bin Samuroh katanya Rosululloh sollollohu ‘alaihi wa sallam keluar kepada kami lalu bersabda : “Apakah kamu tidak berbaris seperti berbarisnya malaikat di hadapan Robbnya?” Lalu kami bertanya : “Ya Rosulalloh! Bagaimana berbarisnya Malaikat di hadapan Robbnya?” Baginda menjawab : “Mereka menyempurnakan sof yang pertama dan mereka berbaris rapat-lekat dalam sof itu”.

Hadis Riwayat Al-Jama’ah Kecuali Al-Bukhori Dan At-Tirmizi.


HADIS KEENAM

عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَاَل قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَنْ وَصَلَ صَفًّا وَصَلَهُ اللهُ وَمَنْ قَطَعَ صَفًّا قَطَعَهُ اللهُ

Dari Ibni ‘Umar katanya Rosululloh sollollohu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Sesiapa yang menyambungkan sof, maka hubungannya akan disambungkan pula oleh Alloh, dan sesiapa yang memutuskan sof, maka hubungannya akan diputuskan pula oleh Alloh”.

Hadis Riwayat An-Nasa-i, Al-Hakim Dan Ibnu Khuzaimah.


HADIS KETUJUH

عَنْ أَنَسٍ عَنْ رَّسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : رُصُّوا صُفُوْفَكُمْ وَقَارِبُوْا بَيْنَهَا وَحَاذُوْا بِالْأعْنَاقِ. فَوَالَّذِيْ نَفْسِىْ بِيَدِهِ إِنِّيْ لَأَرَا الشَّيْطَانَ يَدْخُلُ مِنْ خِلَلِ الصَّفِّ كَأَنَّهَا الْحَذَفُ

Dari Anas dari Rosululloh sollollohu ‘alaihi wa sallam, baginda bersabda : “Rapat-lekatkanlah sof-sof kamu dan dekatkanlah antara sof, dan luruskanlah leher-leher kamu. Demi Zat Yang jiwaku berada dalam genggaman tanganNya, sungguh aku melihat syaiton menyusup di celah-celah sof seperti anak kambing”.

Hadis Riwayat Abu Dawud Dan An-Nasa-i.



HADIS KELAPAN

عَنْ أَبِىْ أُمَامَةَ قَالَ قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : سَوُّوْا صُفُوْفَكُمْ وَحَاذُوْا بَيْنَ مَنَاكِبِكُمْ وَلِيْنُوْا فِىْ أَيْدِىْ إِخْوَانِكُمْ وَسُدُّوا الْخَلَلَ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَدْخُلُ فِيْمَا بَيْنَكُمْ بِمَنْزِلَةِ الْحَذَفِ


Dari Abi Umamah, katanya, Rosululloh sollollohu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Luruskanlah sof-sof kamu, rapatkanlah bahu-bahu kamu, lunakkanlah tangan berdampingan dengan saudara-saudara kamu, tutupilah celah-celah sof, kerana sesungguhnya syaiton itu memasuki ke dalam di antara kamu sebagai anak kambing kecil”.

Hadis Riwayat Ahmad Dan At-Tobroni Dengan Sanad Yang Tidak Ada Salahnya.



@@@@@@@@@@



CIRI-CIRI SOF YANG RAPAT

Merapatkan dengan cara bersentuh atau melekat bahu dengan bahu dan tapak kaki dengan tapak kaki saudaranya yang ada di sebelahnya. Tapak kaki قدم : adalah bahagian kaki dari mata kaki sampai ke tapak kaki.


ARAH MERAPATKAN SOF

Hendaklah mendekat ke arah posisi imam/tengah sof.


CIRI-CIRI SOF YANG LURUS

Menjaga agar bahu, leher dan dada tetap lurus dengan bahu, leher dan dada saudaranya yang ada di sebelahnya, yaitu tidak lebih maju atau mundur dari yang lainnya. Perhatikanlah “Arah Merapatkan Sof” semasa meluruskan sof.


CELAAN KEPADA ORANG YANG ENGGAN MERAPATKAN SOF

Orang yang enggan merapatkan sof solat diumpamakan seperti larinya Baghal Liar بغل شموس

HADIS KESEMBILAN

قال أنس : فلقد رأيت احدنا يلصق منكبه بمنكب صاحبه وقدمه بقدمه ، فلو ذهبت تفعل هذا اليوم ، لنفر أحدكم كأنه بغل شموس

Anas (bin Malik) berkata : “Sesungguhnya aku melihat seorang di antara kami melekatkan bahunya dengan bahu sahabatnya dan melekatkan tapak kakinya dengan tapak kaki (sahabat)nya. Kalau kamu terapkan hal seperti itu pada hari ini, pasti salah seorang dari kamu akan lari seperti larinya BAGHAL LIAR”.

Hadis Riwayat Ibnu Abi Syaibah.


والله أعلم



KITAB RUJUKAN

1. Nail Al-Author نيل الاوطار (Asy-Syaukani), Bab Diperintahkan Meluruskan, Merapatkan Dan Menutupi Celah-Celah Saf.

2. Fiqh As-Sunnah (As-Saiyid Sabiq), Bab Meluruskan Saf Dan Menutupi Saf Yang Kosong.

3. Sudah Rapikah Shaf Anda (Husain Bin ‘Audah Al-‘Awayisyah).

4. Koleksi Hadith Hukum (T.M. Hasbi Ash-Shiddieqy), Jilid 4, Masalah No. 378.



PERINGATAN BAGI YANG LUPA


قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ

Katakanlah : “Jika kamu (benar-benar) mencintai Alloh, ikutilah aku, nescaya Alloh mengasihi kamu dan mengampuni dosa-dosa kamu.” Dan Alloh Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Katakanlah : “Taatilah Alloh dan Ar-Rosul, jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Alloh tidak menyukai orang-orang kafir”.

Terjemahan Al-Quran Surah Aali ‘Imron 3 : Ayat 31 & 32

Mengatakan "BODOH" kepada orang bodoh

بسم الله

Adakalanya aku mengatakan kepada orang bodoh dengan perkataan "BODOH". Tapi ada yang membantahnya. Mengatakan kepada orang bodoh dengan perkataan "BODOH" bukannya tidak ada asalnya dalam syari'at Islam, malah nabi-nabi 'alaihimus-salam telah mengucapkannya kepada sebahagian ummatnya. Buktinya ialah terdapat dalam beberapa ayat Al-Quran seperti berikut :


AYAT AL-QURAN PERTAMA

وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَّهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَل لَّنَا إِلَـٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

Dan Kami bawakan Bani Isroil ke sebarang Laut (Merah) itu lalu mereka sampai kepada suatu qaum yang sedang menyembah berhala-berhalanya.

Mereka (Bani Israil) berkata :

"Wahai Musa buatlah untuk kami suatu ilah (berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa ilah".

Dia (Musa) menjawab :

"Sesungguhnya kamu ini adalah kaum yang bodoh*.

Al-Quran Suroh Al-A’rof 7 : Ayat 138

* tidak mengetahui.


AYAT AL-QURAN KEDUA

وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ ۚ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا ۚ إِنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَـٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ

Dan (dia berkata) : "Wahai qaumku, aku tiada meminta harta benda kepada kamu (sebagai upah) bagi seruanku. Upahku hanyalah dari Allah dan aku sekali-kali tidak akan mengusir orang-orang yang telah beriman. Sesungguhnya mereka akan bertemu dengan Robb mereka, akan tetapi aku memandang kamu suatu qaum yang bodoh*".

Al-Quran Suroh Hud 11 : Ayat 29

* tidak mengetahui.


AYAT AL-QURAN KETIGA

أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاءِ ۚ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

Mengapa kamu mendatangi laki-laki untuk (memenuhi) nafsu, bukan (mendatangi) wanita? Sebenarnya kamu adalah qaum yang bodoh*".

Al-Quran Suroh An-Naml 27 : Ayat 55

* tidak mengetahui (akibat perbuatanmu).

AYAT AL-QURAN KEEMPAT

قَالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَأُبَلِّغُكُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ وَلَـٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ

Dia berkata :

"Sesungguhnya pengetahuan (tentang itu) hanya pada sisi Allah dan aku (hanya) menyampaikan kepada kamu apa yang aku diutus dengan membawanya tetapi aku lihat kamu adalah qaum yang bodoh*".

Al-Quran Suroh Al-Ahqof 46 : Ayat 23

* tidak mengetahui.


AYAT AL-QURAN KELIMA

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـٰكِن لَّا يَعْلَمُونَ

Apabila dikatakan kepada mereka :

"Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain (pengikut Nabi Muhammad sollollohu 'alaihi wa aalihi wa sallam) telah beriman",

mereka menjawab :

"Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah beriman?"

Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh*, tetapi mereka tidak tahu.

Al-Quran SurohAl-Baqoroh 2 : Ayat 13

*bodoh kerana kurang aqal.


AYAT AL-QURAN KEENAM

وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ ۚ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ

Dan tidak ada yang benci kepada millah (agama) Ibrohim, melainkan orang yang memperbodoh dirinya sendiri, dan sungguh Kami telah memilihnya di dunia dan sesungguhnya dia di akhirat benar-benar termasuk orang-orang yang solih.

Al-Quran Suroh Al-Baqoroh 2 : Ayat 130


AYAT AL-QURAN KETUJUH

وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِّمِيقَاتِنَا ۖ فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَإِيَّايَ ۖ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا ۖ إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَن تَشَاءُ وَتَهْدِي مَن تَشَاءُ ۖ أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۖ وَأَنتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ

Dan Musa memilih tujuh puluh orang dari qaumnya untuk (memohonkan taubat kepada Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan. Maka ketika mereka digoncang gempa bumi, Musa berkata : "(Ya) Robbku, kalau Engkau kehendaki, tentulah Engkau membinasakan mereka dan aku sebelum ini. Apakah Engkau membinasakan kami kerana perbuatan orang-orang yang bodoh di antara kami? Itu hanyalah fitnah (cobaan) dari Engkau, Engkau sesatkan dengan cobaan itu siapa yang Engkau kehendaki dan Engkau beri petunjuk kepada siapa yang Engkau kehendaki . Engkaulah Yang memimpin kami, maka ampunilah kami dan berilah kami rahmat dan Engkaulah Pemberi ampun yang sebaik-baiknya".

Al-Quran Suroh Al-A’rof 7 : Ayat 155